Pentaksiran untuk pembelajaran (assessment for learning (AFL)

  1.  Guru perlu mendapatkan informasi bagi tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Guru yang perlu membuat pilihan dalam pembelajaran.Guru juga perlu menggunakan maklumat ini untuk menyalurkan dan mensasarkan arahan dan sumber serta memberi maklum balas kepada pelajar dan murid bagi tujuan mempertingkatkan pembelajaran mereka.    
    • Fokus kepada apa yang guru ingin  murid pelajari
    • Tugasan yang dijalankan
    • Aktiviti kelas yang sesuai
    • Ruang maklum balas
    • Ruang bagi murid membuat penilaian kendiri
  2.  Kaitan PBS dengan AFL
    • Dirancang di sekolah 
    • guru diberi kebebasan pilih instrumen penilaian
  3. Penilaian secara berpusat digunakan seperti Lembaga Peperiksaan, PSLE, dan A-level.
  4. Pendekatan alternatif
    • kemahiran pemikiran kritikal
    • pentaksiran portfolio.
  5. Matlamat pembelajaran
    • Fokus tanpa terikat pada konteks
  6. Menggunakan strategi menyoal.
  7. Membina soalan
    • Soalan kering (mudah dan tidak perlu berfikir terlalu dalam)
    • Soalan mampat (soalan yang boleh dikembangkan)
    • Soalan terbuka (berbentuk pendapat)
    • Pelajar perlu diberi masa sekurang-kurangnya 10saat untuk berfikir
    • Diberi masa untuk berbincang terlebih dahulu.
  8. Sifat mendengar yang positif
    • memandang pelajar
    • bagi pujian yang membina
  9. Penglibatan kelas
    • taburan kelas
    • tidak tertumpu pada sesetengah pelajar sahaja
  10. Penilaian kendiri
    • kenal pasti pelajar aktif 
    • pelajar perlu tahu kelemahan dan kekuatan masing-masing.
  11. Strategi
    • Menggunakan trademark sebagai kata-kata semangat kepada pelajar "lemah sampai garing!" 




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pentaksiran Tentang Pembelajaran (AOL)

Pengujian