Pengujian


PENGUJIAN


Pengujian
  • Satu prosedur yang sistematik untuk mengukur  perubahan tingkah laku individu dalam pembelajaran
    • Ada peraturan dan prosedur yang perlu diikuti seperti pembinaan alat ukur yang sah dan boleh dipercayai, permarkahan, pengredan dsb.
  • Mesti ada alat yang sesuai. Biasanya soalan.
  • Ada pelbagai jenis, berdasarkan tujuan ujian tersebut.


Langkah-langkah Penggubalan Ujian
         Menetapkan objektif ujian yang akan ditadbirkan;
         Menentukan isi kandungan dan kemahiran yang akan diuji;
         Menetapkan taksonomi ujian;
         Menggubal Jadual Spesifikasi Ujian; dan
         Menubuhkan alat uji.

Objektif ujian
         Setiap ujian yang ditadbirkan ada objektifnya;
         Objektif ujian akan menentukan:
        Jenis ujian yang akan dibina
         Ujian pencapaian, ujian bakat, ujian diagnostik dll.
        Alat uji yang akan digubal
         Item soalan, pemerhatian, senarai semak dll.
        Darjah kesukaran ujian

Isi kandungan dan kemahiran
          Merujuk kepada sukatan pelajaran yang dikeluarkan PPK;
          Sukatan Pelajaran Sekolah Menengah (KBSM dan KSSM)
          Berasaskan kemahiran bahasa yang telah diajarkan di dalam kelas.

Pemilihan Taksonomi
          Terdapat tiga jenis taksonomi, iaitu
        Taksonomi kognitif
        Taksonomi afektif
        Taksonomi psikomotor
          Taksonomi untuk ujian Bahasa Melayu ialah taksonomi koginitif

Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
         Dibuat dengan tujuan merangka penggubalan soalan ujian;
         Perkara yang diambil kira semasa membina JSU ialah
        Pemberatan soalan;
        Jenis soalan;
        Panjang masa ujian;
        Jumlah butiran/item; dan
        Aras taksonomi soalan.
         Paksi JSU
        Kandungan
         Berasaskan kandungan sukatan pelajaran;
         Pemberatan butiran bagi setiap tajuk (wajaran).
        Kemahiran
         Kemahiran dan subkemahiran yang digariskan dalam kurikulum;
         Butiran yang dikemukakan benar-benar menguji kemahiran.
        Aras taksonomi

         Tentukan jumlah butiran yang akan digubal bagi setiap aras.


Menggubal soalan
         Pada umumnya terdapat dua jenis soalan, iaitu soalan subjektif dan soalan objektif.
         Soalan subjektif memerlukan calon menjawab dalam bahasa mereka sendiri.
         Soalan objektif memerlukan calon memilih salah satu jawapan yang betul.
         Elok dilakukan dalam kumpulan bagi menjaga kualiti soalan.
         Soalan berfungsi dan mengikut JSU. Berfungsi bermaksud dapat menguji kemahiran yang hendak diuji.
         Pelajar jelas tentang tugasan yang akan dilaksanakan.

Jenis soalan/item subjektif
         jawapan pendek
         esei / karangan
         kloz
         melengkapkan teks

Ciri-ciri soalan subjektif
         Perlu ada tugasan seperti huraikan, bincangkan, ceritakan, apakah, mengapakah, di manakah dll.
         Tugasan hendaklah ditulis pada awal ayat. Contohnya: Tuliskan sepucuk surat kepada …..
         Jelaskan had tugasan seperti `250 patah perkataan’.
         Jangan terlalu umum / luas
         Bahasa yang digunakan mudah difahami, ringkas, tepat dan padat.


Item soalan objektif
         betul / salah
         aneka pilhan
ü  satu jawapan betul
ü  jawapan terbaik
ü  pilihan jamak
ü  padanan

Ciri-ciri soalan objektif
         Mengandungi
ü  stem, iaitu pernyataan soalan
ü   pilihan, iaitu pilihan jawapan yang berpotensi menjadi petunjuk
ü  dan petunjuk, iaitu jawapan yang betul.
         Terdapat pelbagai jenis soalan objektif seperti soalan aneka pilihan, padanan, jawapan terbaik, dsb.
         Elakkan daripada mengulangi frasa atau perkataan yang sama dalam pernyataan.
         Elakkan daripada menggunakan dua perkataan negatif dalam satu stem.
         Pastikan jawapan hanya satu sahaja.
         Semua pilihan mesti selaras dengan stem daripada segi tatabahasa.
         Setiap pengganggu mesti menunjukkan sifat boleh menjadi petunjuk.
         Elakkan daripada memberi `hint’ jawapan kepada pelajar seperti menyalin seluruh ayat dalam teks, pengganggu yang langsung tidak berkenaan.
         Selaraskan panjang/pendek pilihan jawapan dan jumlah pilihan.Sebaik-baiknya perkataan/frasa/ayat yang pendek didahulukan.
         Elakkan daripada menggunakan pernyataan `semua yang di atas’ atau `tidak ada satupun yang di atas’
         Sebarkan pilihan petunjuk secara rawak.
         Tidak ada butiran yang bertindih.
         Format penulisan butiran perlu selaras. Pilihan ditulis ke bawah, bukan melintang.
         Jika pilihan dalam bentuk ukuran/ timbangan  hendaklah ditulis pada setiap pilihan.
         Arahan mesti jelas dan hendaklah ditulis sebelum soalan.
         Satu unit soalan mesti dalam muka surat yang sama.

Ulasan

  1. Titanium Grappled Bicycle Bicycle Gathers & Accessories - TITANIAN
    Titanium Grappled Bicycle Gathers & Accessories - aftershokz trekz titanium TITANIAN Bicycle micro hair trimmer Gathers & Accessories titanium pans - TITANIAN Bicycle Gathers & Accessories - TITANIAN titanium ingot Bicycle Gathers & Accessories - TITANIAN $59.00 · ‎In stock titanium body armor

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pentaksiran Tentang Pembelajaran (AOL)