Pentaksiran sebagai pembelajaran (AAL)
- Berorientasikan pelajar
- Pelajar yang tentukan semuanya
- pelajar bagi maklum balas
- pelajar pantau kemajuan mereka
- pelajar bentuk strategi sendiri
- pelajar refleksi diri sendiri
- Tujuan AAL
- Untuk membentuk pelajar aktif
- Peranan pelajar
- Bina objektif sendiri
- Tentukan strategi sendiri
- Peranan guru
- menentukan objektif pembelajaran jangka pendek dan jangka panjang sesuai dengan kelas dan pelajar tersebut.
- membantu pelajar bina matlamat
- Kandungan strategi AAL
- guna senarai semak rubrik
- soalan-soalan berbentuk metakognitif (soalan yang berkembang dan menggalakkan pelajar berfikir)
- Guna pengurusan grafik (peta konsep)
- learning stick (pembelajaran kekal)
- teknik lampu trafik
- Penilaian kendiri pelajar
- refleksi terhadap pengalaman lalu
- cari kaedah dan konsep sendiri untuk mudah faham serta ingat.
Ulasan
Catat Ulasan