Pentaksiran sebagai pembelajaran (AAL)

  1. Berorientasikan pelajar
    • Pelajar yang tentukan semuanya
    • pelajar bagi maklum balas
    • pelajar pantau kemajuan mereka
    • pelajar bentuk strategi sendiri
    • pelajar refleksi diri sendiri
  2. Tujuan AAL
    • Untuk membentuk pelajar aktif
  3. Peranan pelajar
    • Bina objektif sendiri
    • Tentukan strategi sendiri
  4. Peranan guru
    • menentukan objektif pembelajaran jangka pendek dan jangka panjang sesuai dengan kelas dan pelajar tersebut.
    • membantu pelajar bina matlamat
  5. Kandungan strategi AAL
    • guna senarai semak rubrik
    • soalan-soalan berbentuk metakognitif (soalan yang berkembang dan menggalakkan pelajar berfikir)
    • Guna pengurusan grafik (peta konsep)
    • learning stick (pembelajaran kekal)
    • teknik lampu trafik
  6. Penilaian kendiri pelajar
    • refleksi terhadap pengalaman lalu
    • cari kaedah dan konsep sendiri untuk mudah faham serta ingat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pentaksiran Tentang Pembelajaran (AOL)

Pengujian